Genel

Saliha Öziş, yaşadığı varoluşsal süreçte kariyerini kamera önü oyunculuğa yönlendirdi

Kamera önü oyunculuğu, tatlı ve keşfetmeye açık sürprizlerle dolu. California State University mezunu Saliha Öziş kurumsal hayattan bu alana geçerken yaşadığı süreci aktardı.

Teknik  olarak kurguyu anlayarak oyun sergilemek, duygu durumunu buna göre oluşturmak, karaktere derinlik katmak, yaratıcı bakış açısına sahip olmak kamera önü oyunculukta büyük önem taşıyor. Ses, mimik ve beden dilini etkin kullanmanın yanı sıra, istikrarlı çalışmayla birlikte bu yetenekleri geliştirmek ve performansa dönüştürmek için ise rutin çalışma takvimi oluşturmak şart. Sanatın farklı alanlarıyla hobi olarak ilgilenmesinin ardından kamera önü oyunculuğa yönelen Saliha Öziş, yaşadığı süreci anlattı.

“Karakter olma yeteneğimi ortaya çıkarma cesaretini pandemide  gösterdim”

Kamera önü oyunculuğu özellikle seçtiğini belirten Saliha Öziş, kendisinin bu alana nasıl yöneldiğini  şu sözlerle anlattı: “Geleneksel bir ailede büyümeme rağmen, sorgulamaya her zaman çok açıktım. Bu da beni çocukken kitap okumaya yönlendirdi ve hayal dünyam genişti. Zaman içerisinde, edebiyata ilgim daha da arttı ve varoluşçuluk ekolüne dair araştırmalar gerçekleştirmeme kapı araladı. Mizah anlayışım zamanla bu doğrultuda evrilirken, yazmak, okumak ve düşünmek farklı konulara ilgi duymamın önünü açtı. Mesela, veganlık ve sürdürülebilirlik ile yakından ilgiliyim ve üniversitede sosyal kulüplerde koçluk yaptım. Ailemin kara koyunu oldum. Yıllar içerisinde edindiğim deneyim ve bilgi birikimi ile içimde hep orada olduğunu bildiğim yeteneğimi ortaya çıkarma cesaretini pandemide gösterebildim ve eğitim almaya başladım. Karakterin kameranın açısına göre ve teknik çalışmalar ile bir ekip tarafından ortaya çıkması bana daha çok  hitap etti. Zaten yazılım sektörü de teknik ve analitik, bana ilham oldu diyebilirim. 

Yazılım sektöründen kamera önü oyunculuğuna

Oyuncu Saliha Öziş, 1982 Bursa doğumlu. Lise öğrenimini dil sınıfında dereceyle tamamladıktan sonra, 2001-2007’de California State University’den dilbilimi bölümünden sanat lisans ve yüksek lisans diplomalarını aldı. Başarısının neticesinde ise Dekan Şeref Listesi’ne seçildi. İki diploması da dönemin Kaliforniya valisi Arnold Schwarzenegger’in imzasını taşıyor. 

2009’da Türkiye’ye kesin dönüş yapan Saliha Öziş, 14 yıl boyunca Türk ve uluslararası yazılım şirketlerindeki pazarlama ve iletişim departmanlarında görev yaptı. Kariyerinin en uzun soluklu iş sürecini Avrupa’nın en büyük 6. yazılım şirketi Asseco’da tamamladı. Bu zaman diliminde sanata ilgisini ortaya çıkarmaya karar veren Öziş, 2020’de Sadri Alışık Kültür Merkezi’nde kamera önü oyuncuğu eğitimi aldı. Eğitimini 2023’te Craft Oyunculuk Atölyesi’nde aldığı Meisner Tekniği, Eric Morris, ve Kamera Önü Atölyeleri’yle bir adım ileri taşıdı.

Kuzgun Akademi’de de kılıç dersi alan ve dansla da yakından ilgilenen Saliha Öziş, deneyimlerinden hareketle bu süreçte yaşadığı 5 olayı mizah anlayışı ile anlattı:

1- Dövüş sanatlarına niye sanat dendiğini kılıç dersi alırken anladım. Kılıçla atak ve savunma yapmak, dans etmek gibi estetik. Ayrıca, karşı tarafın hamlesini beklemek gerekiyor, aynı partnerli danslardaki yönlendirme ve takip etme gibi. Biraz daha ilerlersem bu konu, derin anlatabilirim. 

2- Dünyaya geliyoruz yaşamak için üstüne para verdiğimiz bir düzendeyiz. Hepimiz aynı gemideyiz. Ben pastada herkese pay olduğunu düşünüyorum. Kimseyle yarışmıyorum. Deneyimli oyuncular benim rehberim ve umarım kendileri ile çalışma fırsatı bulurum. 

3- Çevremdekiler şöhret aradığımı düşündü önce. Fakat ünlü olmak için bu işe yönelmedim.  Bu iş sonucunda ün olabilir farkındayım. Amacım gerçekten farklı karakterler olmak ve bu karakterlerin izleyicide yer bulmasını sağlamak. Eğitime devam edeceğim, uzun bir yol beni bekliyor. 

4- Güncel bir konu olan yapay zekanın oyuncuları tehdit ettiği yönünde grev var Hollywood’da. Yıllardır izlediğimiz konular, grev oldu.  Yazılım sektöründen geçiş yapan biri olarak, çeşitli sosyolojik olgular ile ilintili insana has olan vicdan, mizah, varoluşsal duygu durumunu hiç bir robotun veya yazılımın  veremeyeceğini düşünüyorum.  Animasyon filmler ve  yapımlar daha kaliteli hale gelebilir ancak insanı konu alan filmlerde yapay zekanın fail edeceğini düşünüyorum. 

5- Arkadaşlarım ve ailemin “ dikkat et gazozuna ilaç atmasınlar “ ifadeleri, ajanslar ile görüşürken hep aklıma geldi. Tabi ki böyle kişiler ile karşılaşmadım. Şu ana kadar tanıdığım kast direktörleri ve yönetmenler samimi ve yardım severdi.