Eğer NFT trendini rastgele takip ettiyseniz, NFT’lerin nasıl rağbet gördüğüne dair haber kupürleri görmüş olabilirsiniz. Özellikle de milyonlarca dolarlık satışlara dair olanlar. Peki neden? Bu konuya girmek zor olsa da, işin içine modanın da girmesiyle birlikte NFT işini birlikte daha fazla göreceğimiz de kesin.
Sanatsal ifadenin ve ticarileştirmenin sınırlarını zorlayan böyle bir harikayla, markaların da giderek daha fazla buna dahil olması şaşırtıcı değil. Modanın sanatla ilişkisi, markaların kendileri için NFT’ler yaratma konusunda cüret etmek istemelerini oldukça doğal bir ilerleme haline getiriyor.
Heyecan trenine atlayan çok fazla kişi olmasa da, sonuçlar ya finansal olarak başarılı oldu ya da ilginç konseptler üretti. Ve neyse ki, hepsi bir tür somut olmayan dijital modayı içermiyor.
Yarattığımız bu rehberde; moda içindeki NFT alanına yaklaşmak için farklı marka stratejilerine genel bir bakış; bireysel değişimlere, kripto para birimi karbon emisyonlarının nasıl karşılandığına ve uzay çağıda sırada bizi nelerin beklediğine dair bir geniş bir özet yer alıyor.
İçindekiler
Sanal Lüks: Gucci
Gucci, 2021 sonbahar koleksiyonu için sanat müzayede evi Christie’s ile Haziran ayında 25.000 dolara satılan “Aria” adlı bir NFT videosunda ortaklık kurdu. Christie’s aynı zamanda en ünlü dijital sanatçı olan Beeple’ın bu yıl eserini 69 milyon dolara sattığı yerdi. NFT’lerin bir gecede elde ettiği bu başarı, şimdi Christie’s’i en popüler kripto para birimi olan Ethereum ile açık artırma tekliflerini kabul etmeye zorluyor. Diğer markalar da NFT koleksiyonlarının dakikalar içinde tükenmesine neden olan patlamadan yararlanmak için değişen stratejilerle dijital trene atladılar bile.
Lüks Devler Burberry ve Louis Vuitton, Oyun İçi NFT İşine Girdi
Lüks giysi markası Burberry, Mythical Games’in Blankos Block Party blockchain oyununda, NFT koleksiyonunu piyasaya sürdü. Yeni Burberry Blanko, Sharky B isimli bir köpekbalığı karakteri ve Burberry’nin yeni TB Yaz Monogramına sahip. Markanın Animal Kingdom konut kodundan ilham alan bu tasarım; Blankos Block Party pazarında satın alınabilen, yükseltilebilen ve satılabilen bir NFT karakteri.
Keşfe odaklanan bu NFT’ler, moda dünyasını daha genç bir tüketiciyi cezbetmek için yeni dijital kanallara ve oyunlara açıyor. Resmi Blankos Twitter hesabından gelen Burberry NFT drop’u, Blankos’un müzik sanatçısı Deadmau5 ile NFT drop’u da dahil olmak üzere kendisinden önceki tüm işbirliklerinden daha hızlı tükendi.
Peki tüm bu ilgi teknoloji merakından mı kaynaklanıyor? Tabii ki hayır, ayrıcalık hissi de bu cevapta güçlü bir yere sahip. Christie’s Pazarlama Müdürü Neda Whitney, “Kullanıcıların yalnızca moda alanında dijital ürünler satın almalarına değil, aynı zamanda benzersiz ve çoğu zaman ‘1’de 1′ sahiplik sertifikalarına sahip olmalarına izin verme yeteneği, moda kültüründe her zaman işe yarayan bir ayrıcalık düzeyi ekler.” diyor.
Louis Vuitton ise dijital alana verdiği sürekli desteği yeni bir şekilde geliştirmeye odaklanarak farklı bir yaklaşım benimsedi. Moda devi, oyun alanını zaten iyi tanıyor – ilk olarak 2019’da Riot Games’in çok oyunculu bir çevrimiçi oyunu olan League of Legends ile bir ortaklık başlatmıştı. Nicolas Ghesquière, oyun içi karakterlerden biri için bir dış görünüm ve bir kapsül koleksiyonu tasarlamıştı.
Louis Vuitton, 200. yıl dönümünü kutlamak için 200 Anekdot oyununda toplanabilecek 30 NFT koleksiyonuyla yolculuğuna devam ediyor. Sanat alanına bağlanan Louis Vuitton, bu NFT’lerin 10’unda Amerikalı dijital sanatçı Beeple ile çalıştı. İlginç bir şekilde, NFT’lere yaklaşımı ise Burberry’ninkinden farklı; öğeler satılamıyor veya değiştirilemiyor; yalnızca oyun içinde bulunuyor.
Çoğu moda markası NFT’lerini Balenciaga ve Fortnite gibi kapalı sistemlere yerleştirirken, farklı oyun platformları ve dijital dünyalar arasında hareket eden sanal bir dolaba sahip olma fikri hala yaygın değil. Polygon gibi platformlar işte tam olarak bunu değiştirmek istiyor.
Lüks ev Dolce & Gabbana, giysilerinin birçok dijital “dünyaya” aktarılabilmesine öncelik vererek platformda NFT’ler yarattı. Blockchain for Climate Foundation’ın kurucusu ve NFT uzmanı Joseph Pallant, “NFT moda alanında çok daha fazla para edecek. Bunu yaratıcı bir ilk [kavram] yapmak ve bu çiçeği yepyeni bir dünyaya dönüştürmek, kendi duvarlı bahçesinde yaşayan izinli bir blok zincirinde bir Louis Vuitton el çantası almaktan çok daha heyecan verici.” diyor.
Rebecca Minkoff gibi diğer markalar için, NFT’ler avatarlarla denemeler yapmak, daha genç bir nesille marka etkileşimi geliştirmek ve The Female Founder Collective gibi markaya yakın hayır kurumlarına bağlanmak için benzersiz bir yol sunuyor. New York Moda Haftası sırasındaki fiziksel sunumundan sonra Rebecca Minkoff, “Her zaman moda ve teknolojinin kesiştiği noktada olduk. Dolayısıyla bizim için NFT’ler bu ilerlemedeki bir sonraki mantıklı adımdı. İnsanlar kendilerini ve avatarlarını giydirmeye ve daha fazla çevrimiçi deneyime sahip olmaya başladıkça, yalnızca 2D bir görüntü değil, aynı zamanda dijital ürünler fikrini de test etmek istedik.” diyor.
Markanın “I Love New York” koleksiyonuna dayanan marka, OpenSea’de açık artırmada 10 dakikada satılan 400 dijital giysi üzerinde dijital pazar yeri The Dematerialized ile çalıştı. “Gelecekte kesinlikle dijital varlığımızı genişleteceğiz. Şubat ayı için daha da büyük bir şey planlıyoruz” diyor Minkoff. İnovasyon Sponsoru olarak Yahoo ile ortaklık kuran marka, giysileriyle bir meta evren yaratmayı hedefliyor.
Yahoo’da tüketici başkanı ve genel müdürü Joanna Lambert; “Dijital dünyada moda fırsatı çok büyük. Sürükleyici formatlar, moda endüstrisinin tüketici için nasıl göründüğünü ve nasıl hissettiğini yeniden tasavvur edecek. Dijital alışverişin sınırlarını zorlamaya kendimizi adadık ve moda aracılığıyla AR içeriğinin tasarımcılar ve tüketicileri arasındaki ilişkiyi nasıl güçlendirdiğini keşfetmeyi başardık. Tüketici yolculuğunu yeniden tasarlayarak ve izleyicileri sevdikleri şeylere çekerek, moda ve eğlence geliştikçe nelerin mümkün olduğunu göstererek yaratıcı teknolojiye öncülük etmeyi dört gözle bekliyoruz. Türünün ilk örneği olan bu galeri, moda ve sanatla etkileşimde devrim yaratmak ve tüketici ile tasarımcı arasındaki bağı derinleştirmek için yaratıldı.” diyor.
Epic Games ve The Fabricant gibi dijital alandaki birçok şirketin, markaların dijital giysi koleksiyonları ve arşivleri geliştirmelerine yardımcı olarak onları metaverse’e hızlı bir şekilde itmesiyle birlikte, NFT’lere olan ilgi artıyor. Epic Games’in markalar ve reklamveren çözümleri başkanı Raffaella Camera, şirketin Unreal Engine ile üzerinde çalıştığı teknolojinin geniş 3D varlık havuzları oluşturmak için nasıl kullanılabileceğini şöyle anlatıyor:
“3D deneyimler fikri ve onları mümkün olduğu kadar yüksek doğrulukta yapmak, markaların sanal olarak istedikleri yerde var olmalarına izin vermektir. Web sitelerinde olabilir veya AR gözlükleriyle olabilir.“
MetaVerse: Meta Veri Tabanına Giren Markalar İçin Sırada Ne Var?
Dijital alana erişim kavramı, geleneksel moda geçmişine sahip olanlar için hala zor, bu da alandaki büyümeyi ve yeniliği endüstrinin talebinden daha yavaş hale getiriyor. Birçokları için teknolojiye geçişte ustalaşmak yıllar alır.
The Fabricant, alanı gözlemledikten sonra, 3D teknolojisi bilgisi olmayan kullanıcıların dijital öğeler oluşturup kendi NFT’lerini üretebilecekleri The Fabricant Studio adlı yeni bir platform başlatıyor. Michaela Larosse, “Dijital moda yaratmak için teknoloji konusunda oldukça bilgili olmanız, Clo3D gibi programları anlamanız ve bunları yineleyebilmeniz gerekir. Bu tür şeyleri öğrenmek için çok uzun bir zaman çizelgesi. İnsanların önceden şablon olarak oluşturulmuş dijital giysileri özelleştirmesine ve bunlarla etkileşime girmesine ve esasen kendi NFT’lerini oluşturmasına olanak tanıyan bir mekanizma bulmaya çalıştık.” diyor. Dijital alana daha fazla insanı getirmeye yönelik bu değişim, diğer zanaat mesleklerinde, özellikle de modada tipik olarak var olan kuralları yıkmanın bir yolu.
Aynı şekilde, Balenciaga’nın önceki oyununun ve en son işbirliğinin arkasındaki sistem olan Unreal Engine’in kurucuları Epic Games, yaratıcılara ve oyun geliştiricilere 3D alanında yardımcı olmak için 100 milyon dolar taahhüt etti. Fabricant, tasarımlarını içeren bir defile için bu mega hibelerden birinin alıcısıydı. Bir diğeri, oyuncuların gerçek hayattaki lüks moda ödüllerini kazanmak için oyun içinde yarıştığı sanal bir dünyayı birleştiren Thrill Digital’den Astra Game’in kurucusu ve baş oyun tasarımcısı Delz Erinle’ydi. Epic Games kurucuları “Moda oyuncuları’ dediğimiz bir kavşağı çekiyoruz. Bunlar, 18 yaş veya biraz daha küçük veya 35 ila 45 yaş arası, modayla ilgilenen ve oyun oynamayı da seven insanlar. Y kuşağından Z kuşağına ve Alfa kuşağına kadar herkesten oluşan geniş bir topluluktur.” diyor.
Kendi para birimlerine, topluluklarına ve ekonomilerine sahip devasa çevrimiçi dünyalar olan bu metaverse’ler şimdiden meyvelerini vermeye başlıyor. Galaksiler arası bir gezegen keşif oyunu olan Star Atlas, kripto para ekonomilerinin gerçek dünyada yaratılanlar kadar gerçek olduğu alternatif bir oyun evreninin olasılığını şimdiden gösteriyor.
Daha da iyisi, The Fabricant gibi markalar zaten oyuna dahil oluyor ve oyun bu sonbaharda piyasaya sürülmeden önce NFT’lerini satıyor. Metaverse konusunda bir endüstri uzmanı ve Futures Intelligence Group’un baş metaverse sorumlusu ve CEO’su olan Cathy Hackl “Sadece benzersiz erişim ve deneyimlerin kilidini açmakla kalmayacak, aynı zamanda dijital varlıkların sahipliğini yeni seviyelere taşıyacak hacimsel video ve NFT’lerin evrimini göreceğiz. Biz sadece NFT’lerin moda için nelerin kilidini açabileceğinin yüzeyini çiziyoruz.” diyor.
Geleceğin sözlüğü:
NFT: Takas edilemez bir belirteç veya blok zinciri sisteminde saklanan ve alınıp satılabilen benzersiz bir veri birimi. Daha fazlası için>>> Ayrıntılı NFT Dosyası: NFT Nedir? NFT Nasıl Alınır?
Kripto para birimi: Dijital öğelerin ticaretinde kullanılan farklı para birimleri.
Blok Zinciri: NFT’lerin birbirine bağlı birkaç bilgisayardaki işlemlerin kaydı yoluyla doğrulanmasına izin veren sistem. Blok zincirini benzersiz kılan şey, kayıtların değiştirilememesi ve bu da onu izlenebilirlik ve şeffaflık için mükemmel bir sistem haline getirmesidir.
Skins / Kaplamalar: Oyunda bulunan dijital giysiler. NFT’lerin aksine, dış görünümler nadiren meta veri dizileri aracılığıyla aktarılabilir, ancak avatarın (çevrimiçi kişilik) giydiği her şeyi kapsar.
Metaverse: İnternetin geleceği ve kullanıcıların sürekli olarak içinde var olabileceği ortak bir 3B sanal evren. Bu çevrimiçi gerçekliğin bir sonraki nesli, hepsi farklı özelliklere ve topluluklara sahip olan birçok meta veriyle karşılaşacak.