Son yıllarda bir çok ülke kadınları dış parametrelerle değerlendirme anlayışını terk etmek adına geleneksel güzellik yarışmalarında radikal değişim kararları alıyor. Geçtiğimiz günlerde Hollanda da, geleneksel güzellik yarışması Miss Netherlands’in artık yapmayacağını duyuruldu.
“Dünya değişiyor” diyen Miss Netherlands organizatörleri, platformlarını genç kadınlara ilham veren, akıl sağlığı, sosyal medya, çeşitlilik, kendini ifade etme ve çok daha fazlasına odaklanan yeni girişimlere açacaklarını belirttiler. Öte yandan bazı feminist gruplar bunun da ticari bir strateji olduğunu savunuyor.
Geleneksel güzellik yarışmaları genellikle belirli bir fiziksel normu, beyaz, ince, uzun ve genç olmayı öne çıkarıyor, diğer ırk, beden tipi veya yaş gruplarındaki kadınları dışlıyor ve çeşitliliği kutlamak yerine dar bir kalıp dayatıyordu.
Hollanda’da 35 yıldır süren organizasyon 2023’te ilk kez bir trans kadın yarışmacı olan Rikkie Kollé’yi taçlandırmış, küresel güzellik yarışması endüstrisindeki normları yıkmaya yönelik bir tavır sergilemişti. Kollé’nin zaferi, güzellik kavramını daha kapsayıcı bir hale getirme çabasının önemli bir göstergesi olarak kayda geçti. Bu değişiklik, yaş ayrımcılığının kırılması açısından önemli bir adım olarak görülüyor.
34 yaşındaki Angélique Angarni-Filopon ise, Miss France güzellik yarışmasını kazanan “en yaşlı yarışmacı” oldu. Bu yıl değişim rüzgarlarının estiği Miss France organizatörleri daha önce 24 yaş üstü kadınlar “çok yaşlı” olarak değerlendiriyordu.
Bu dönüşümlerle birlikte, geleneksel güzellik yarışmalarının genç kadınlar üzerindeki etkisinin daha geniş çapta değerlendirilmesi gerekiyor. Fiziksel standartlara bağlı bir rekabet yerine, kadınların bireysel başarılarına ve hikayelerine odaklanan platformların toplumun güzellik algısını kökten değiştirme potansiyeli tartışılıyor.
Güzellik yarışmalarının kadınların kimlik ve entelektüel özellikleriyle takdir edildiği, kapsayıcı bir tarafa yönelmesi veya tamamen sona ermesi toplumsal cinsiyet eşitliği ve çeşitliliği kutlamak adına önemli bir adım gibi görünse de, bazı feminist gruplar yarışma organizatörlerinin değişen dünyaya uyarladıkları ticari bir strateji olduğunu savunuyor.
Fotoğraflar: IStock, @rikkievaleriekolle, @angeliqueaf_off
İlginizi çekebilecek bir diğer yazı >>>>> Bekar kadınlar daha mutlu