TikTok ve bu platformdaki içerik üreticilerinin moda dünyasını kalıcı olarak değiştirdiği inkar edilemez. Uygulama, 2018 yılında ABD’de piyasaya sürülmesinden bu yana, yarattığı etkiyle sektör için oldukça önemli bir hale geldi ve küçük markalara kendilerini gösterme şansı tanırken birçok kullanıcıya da dolaplarındaki parçalarla stillerini baştan yaratma fırsatı sundu.
Kapak: Laura Chouette, unsplash üzerinden
Olumlu etkilerinin yanı sıra, TikTok’un bir de diğer tarafı var. Tüm bu olanaklar, yeni arayışları da beraberinde getiriyor ve sonuç olarak, trend döngüsü her zamankinden daha hızlı değişiyor. “Office Siren” ve “Mob Wife” gibi akımlar hızlı bir şekilde üretilip tartışılıyor ve hemen ardından yeni trendler doğuyor.
Uygulama, bağımsız tasarımcılar, içerik üreticileri ve kullanıcılar için pek çok açıdan bir fırsat kapısı olarak görülse de TikTok’un erişime kapatılması olasılığı da mevcut. Başkan Biden, Amerikalıları Yabancı Düşmanların Kontrollü Uygulamalarından Koruma Yasasını imzaladı ve bu yasa, TikTok’un Çin’e ait ana şirketi ByteDance’e ABD’deki yan şirketini satması için dokuz ay süre tanıdı. ByteDance’in bu süre içinde elden çıkarma işlemini gerçekleştirememesi durumunda, uygulama artık indirilemez veya güncellenemez hale gelecek.
TikTok’un yokluğunun sektörü nasıl etkileyeceği şimdiden büyük bir merak konusu oldu. Bu olası yasak; markaların yeni bir platforma nasıl uyum sağlayacağı, tüm bu içerik üreticilerinin nereye gideceği ve trend döngüsüne ne olacağı gibi birçok soruyu da beraberinde getiriyor.
Puck News moda muhabiri Lauren Sherman, TikTok uygulamasının bağımsız moda markalarının yanı sıra büyük moda evlerinin de trendleri kavramasını çok daha kolay hale getirdiğini belirtti. Sherman’a göre, uygulama olmasaydı birçok küçük marka unutulup gidecekti.
Sherman, uygulamanın kaldırılmasının bağımsız markalara kıyasla, sektörün güçlü oyuncuları için o kadar da ölümcül olmayacağını belirtiyor ve “Yine de viral bir TikTok ürünü büyük bir tasarımcının cebini satışlarla doldurabilir ve platformun yokluğu, bir markanın işini ve heyecanını etkileyebilir” diye sözlerine devam ediyor.
Miu Miu’nun İlkbahar 2022 koleksiyonundaki mikro-mini eteklerinin viral olması ve tekne ayakkabılarının yazın en popüler ayakkabısı haline gelmesi, uygulamanın trendleri belirleme konusunda çok büyük bir etkisi olduğunu kanıtlıyor. Sherman, Miu Miu gibi lüks markaların çeviklikleri ve kapsamlı kaynakları sayesinde uygulamanın kapanması durumunda, yeni düzene uyum sağlayabileceklerinin altını çiziyor.
Snapchat ve Instagram gibi platformların aksine, TikTok’u bu kadar popüler yapan şey, samimiyet ve şeffaflığı savunuyor olmasıdır. Kullanıcılar, içerikleri kendileriyle ilişkilendirirken ilgi alanlarına dair yaratıcı ve faydalı videolarla karşılaşıyor. İçerik üreticileri, samimi deneme çekimlerinden filtrelenmemiş anlara kadar pek çok şey paylaşarak izleyicilerin beğenisini kazanıyor.
Pazarlama ekipleri de samimi bir TikTok içerik üreticisinin büyük etkisini fark etmeye başladı. Uygulamadan tanıdığımız yüzleri artık marka kampanyalarının başrollerinde ve moda haftalarında ünlülerin arasında otururken görmek mümkün. Sosyal medya yıldızı Charlie D’Amelio, Prada Linnea Rossi’nin 2022 Sonbahar kampanyasında rol aldı ve Campbell “Pookie” Puckett, “ateş” kombini videolarının bir gecede sansasyon haline gelmesinin ardından 2024 Sonbahar sezonunda ön sırada yerini aldı.
Marc Jacobs’un TikTok hesabı bile DJ Mandy, Mainly Mannie ve Laundry Day grubunun videoları gibi uygulamanın en popüler hitlerinden birçoğunu öne çıkarmak için yön değiştirdi. Markanın yorum bölümleri genellikle övgülerle ve “pazarlama ekibine zam yapılması” talepleriyle dolup taşıyor. Bu da Jacobs’un sosyal medya stratejisinin hedef kitlesini bulmada başarılı olduğunu gösteriyor.
Bazıları TikTok’un formatının kaçınılmaz olarak başka bir platforma taşınacağını savunsa da aynı stratejilerin başka bir uygulamada veya mevcut bir platformda iki kez tutunabileceğine dair çok az kanıt var. TikTok’ta eleştiriler ve podyum özetleri paylaşan moda stilisti Timothy Chernyaev, “Instagram Reels; podyum videoları, kamera arkası içerikler ve moda tarihini paylaşmak için gayet iyi bir alan. Ama bence TikTok’taki yorum bölümü, trendlerin gerçekten başladığı yer. TikTok’ta viral olan bir stil gönderisi binlerce yorum alabilir, ama Instagram Reels’ta yorumlar reklam ve spam dolu” diyor.
Medya grubu Dirt’in kurucusu ve CEO’su Daisy Alioto, Chernyaev’in görüşlerine katılıyor ve “TikTok, keşfedilebilirlik için güçlü bir arama motoru ve benim deneyimime göre, insanlar artık Instagram’ı yeni şeyler keşfetmek için kullanmıyor” diyor.
Birçok uygulama zaman içinde popülerlik kazandı ve unutulup gitti. Ancak TikTok’un etkisi ve moda ile trendler üzerindeki büyük rolü göz ardı edilemez. Bu kadar etkileyici bir uygulamayı tekrar yaratmak ve aynı başarıyı elde etmek şu an için oldukça zor bir ihtimal olarak görünüyor.