İnternet, sosyal medya, online alışveriş… Bunların hepsi vazgeçilmez, hayatlarımızı kolaylaştıran detaylar. Ancak üçü bir araya geldiğinde zaman zaman bizleri ihtiyaç dışı anlık alışveriş tuzaklarına düşürebiliyor. Bir şeyleri anlık beğeni ile hemen sepete ekleyip satın alıyor ve daha sonra giymeyip varlığını dahi unutuyorsanız buna ihtiyaç duymadığınız bir alışveriş diyebiliriz. Haliyle bu da tüketim çılgınlığı yaratıyor. Tüketim çılgınlığı ise bütçe dostu olmadığı gibi, sürdürülebilir bir gardırop oluşturmanızın önüne geçiyor.
Yalnızca beğendiğiniz birinde gördüğünüz ve “bende de olmalı” dürtüsüyle edindiğiniz bir dolu ürün! Bu aniden beliren anlık alışveriş krizlerini kontrol alabilmeniz için bazı ipuçlarımız var. İşte ihtiyaç dışı alışverişi önlemek için yapabilecekleriniz!
Bir alışveriş listesi oluşturun.
Tıpkı ev ihtiyaçları alışverişinizde yaptığınız gibi kıyafet, ayakkabı, çanta ve kozmetik gibi kişisel alışveriş ürünlerinde de kendinize bir ihtiyaç listesi oluşturun. Bunu klasik yollardan bir deftere not şeklinde alabilirsiniz; ancak bizim önerimiz internet tarayıcınızın yer imlerinde linkleri bırakabileceğiniz bir klasör oluşturmanız. Böylece almak istediğiniz o ürünleri arada açıp bakarak hala isteyip istemediğinize karar verebilirsiniz. Bu önerimizi hafife almayıp şans vermenizi istiyoruz, çünkü oldukça etkili olduğunu uzun bir süre deneyimledik!
Kendinize bir limit koyun.
Bir diğer önerimiz ise alışverişlerinize bir limit belirlemeniz yönünde olacak. Bir yıl ya da 6 ay gibi uzun süreçlerin takibini zor yapabilir ve bir noktada kendi limitinizi yok sayabilirsiniz. Bu nedenle 1 ay, 2 ay ya da 3 ay gibi süreçlere bölmenizi öneririz. Bunu nasıl yapacaksınız? Örneğin “1 ay boyunca kendim için yalnızca iki ürün alacağım” gibi bir sınırlandırma yapabilirsiniz. Bunu ürün sayısı değil de bütçe olarak da belirleyebilirsiniz. Karar tamamen size kalmış. Bu ipucu sayesinde alabileceğiniz ürün sayısının boşa gitmemesi için en çok istediğiniz ve en fazla ihtiyaç duyduğunuz şeyleri günün sonunda edinmiş olacaksınız. Verimli bir alışverişe kim hayır diyebilir ki?
Alışveriş isteğinizi neler ve kimler tetikliyor?
Alışveriş konusunda genellikle hangi zamanlarda ilham alıp aslında çok da beğeninizi yansıtmayan ürünleri sepetinize ekliyorsunuz? Bu konuda bir süre gözlem yapmanızı istiyoruz. Belli bir ünlü isim ya da influencer mı? Yoksa sevdiğiniz bir markadan gelen yenilikleri duyuran e-mail mi?
Stilini çok beğendiğiniz bir sosyal medya hesabının üzerindeki kıyafetleri satın aldığınızda o anlık kendinizi iyi hissedebilir, onun gibi görüneceğiniz yanılgısına düşebilirsiniz. Oysa siz sadece kendinizsiniz! Her kıyafet sizin üzerinizde siz gibi duracak. Ancak sizi yansıtmıyorsa ve içinde mutlu değilseniz yüksek ihtimalle aradığınız ışıltıyı aynada bulamayarak hayal kırıklığına uğrayacaksınız. İşte tam da bu yüzden, sizi alışveriş ataklarına düşüren hesapları bir süre sessize alabilir ya da takipten çıkabilirsiniz. Marka e-maillerinde de bülten aboneliklerinden çıkmak faydalı bir hareket olabilir.