Markalar ve tüketiciler için sürdürülebilirliği benimsemek hiç bu kadar önemli olmamıştı. Neyse ki moda endüstrisindeki birçok oyuncu; gezegenimizin ihtiyaçlarını dinliyor ve bunun sonucunda daha çevreci seçimler yapıyor. Yine de giderek daha fazla sürdürülebilir olmaya veya bazı durumlarda öyleymiş gibi görünmeye çalışırken, işler giderek daha kafa karıştırıcı hale gelebilir.
Paranızı neye harcamaya değer olduğunu bilmek söz konusu olduğunda bunalmış hissedebilirsiniz. Sürdürülebilirlik ile ilgili anlaşılması gereken sonsuz moda sözcükleri ve sorunlar nedeniyle, gerçekten çevre dostu ve etik olarak yapılmış giysileri tam olarak nerede arayacağınızı bilmek zor olabilir. Aşağıda, yüksek kaliteli, çevre dostu koleksiyonlar üreten ve stilden ödün vermeyen, sürdürülebilir modaya uygun favori markalarımızdan bazılarını bir araya getirdik.
Tabii ki, moda ile daha sürdürülebilir olmak, satın almayı seçtiğiniz etiketlerin ötesine geçiyor. İster sürdürülebilir alışveriş noktalarından satın alıyor, ister ara sıra kiralama pazarını kucaklıyor, isterse yeni satın almak yerine ikinci el tercih ediyor olmak olsun, alışveriş söz konusu olduğunda daha çevreci olmak için atabileceğiniz birçok adım vardır.
Ancak, yeni alışveriş yapıyorsanız, bunu yapmanın sürdürülebilir yolları vardır. Eco Age’in (markaların sürdürülebilirliğini sertifikalandıran bir şirket) kurucusu Livia Firth, #30Wears kampanyasını başlattı ve bizi yalnızca bir ürünü tekrar tekrar giyeceğimizi gerçekten biliyorsak satın almaya teşvik ediyor. “En büyük mesaj, her bir şey satın aldığınızda, her zaman ‘Onu en az 30 kez giyecek miyim?’ diye düşünmenizdir. Cevabınız evet ise satın alın ama kaç kez hayır dediğinize şaşıracaksınız.” Satın alımlarınıza uygun şekilde özen göstermek, bunların mümkün olduğu kadar uzun süre dayandığından ve çöpe atılmadığından emin olmanın anahtarıdır.
Sürdürülebilir moda ne anlama geliyor?
Sürdürülebilir moda, çevreyi ve sosyal sorumluluğu teşvik eden bir tasarım felsefesi ve hareketidir. Sürdürülebilir moda, hem çevresel hem de sosyo-ekonomik dikkate alınarak, mümkün olan en sürdürülebilir şekilde üretilen ve kullanılan giyim, ayakkabı ve diğer aksesuarlar olarak tanımlanmaktadır.
Sürdürülebilir modanın popüler terimleri
Etik Moda – Ethical Fashion: Üretim, Çalışma koşulları, adil ticaret
Dairesel Moda – Circular Fashion: Geri Dönüşüm, İleri Dönüşüm, Tasarruf
Yavaş Moda – Slow Fashion: Paylaşmak, Kiralamak,
Bilinçli Moda – Conscious Fashion: Çevre dostu, yeşil moda
Çevre dostu moda tasarımcıları nasıl bir değişim yaratıyor?
- Bu moda yaklaşımı, çevreye salınan mikro liflerin miktarını azaltır.
- Zehirli atıkları azaltır ve hayvan haklarını destekler.
- Giysiler farklı ve benzersizdir.
- Çevre dostu giysiler sürdürülebilir uygulamalarla üretildiğinden gezegenin kaynakları üzerinde daha az baskıya yol açar.
- Çevre dostu moda size zarar vermez.
Çevre Dostu Tasarımcılar
Stella McCartney
Sürdürülebilir ve etik lüks moda denilince akla ilk gelen isim Stella McCartney oluyor. 2001 yılındaki moda evinin lansmanından bu yana Stella; çevre dostu, zulüm içermeyen, kapsayıcı ve etik modanın öncülerinden biri olmuştur. Tasarımcı, sürekli olarak yeni sürdürülebilir malzeme ve teknolojiyi araştırıyor ve deniyor. Kürk ve deri hariç organik pamuk, etik kaynaklı yün, rejenere kaşmir, geri dönüştürülmüş tekstil ürünleri kullanıyor. Mağazalarında enerji için güneş panelleri ve LED’ler, paketleme için geri dönüştürülebilir malzemeler kullanılıyor.
Stella McCartney’in son Sonbahar 2021 Hazır Giyim koleksiyonu, “yeni bir başlangıç” umuduna odaklanıyor. Her zamanki sürdürülebilirlik taahhütlerinin yanı sıra bu koleksiyon, modanın dönüştürücü yeteneklerinden yararlandı.
- Stella McCartney ne kadar sürdürülebilir?
Stella McCartney, sürdürülebilir moda stratejisini 4 temel sütuna dayandırıyor:
- Doğaya saygı: Tasarımcı; kaşmir, organik pamuk veya ormandan lifler, yani izlenebilir ve yenilenebilir kaynaklardan elde edilen viskon gibi mümkün olduğunca çok sayıda sürdürülebilir malzeme tedarik ederek gezegeni koruyor.
- İnsanlara saygı: Mahsulleri yetiştiren çiftçilerden müşteriye kadar Stella McCartney, tedarik zincirinde yer alan tüm insanlar üzerinde olumlu bir etki sağlıyor.
- Hayvanlara saygı: Vejetaryen bir marka olarak Stella McCartney, hayvanlara ve onların yaşam alanlarına saygılı davranır ve zulüm içermeyen yöntemleri teşvik ediyor.
- Döngüsel Çözümler: Marka, rejeneratif ve restoratif üretim yöntemlerini kullanarak dairesel moda ilkelerini takip ediyor.
Rag & Bone
Marcus Wainwright tarafından kurulan Rag & Bone, tamamen yerel üretim ve sürdürülebilirlikle ilgili olduğu için kentsel stili yeniden tanımlayan sürdürülebilir bir lüks etikettir. Marka başlangıçta bir denim etiketi olarak piyasaya sürüldü, aynı zamanda koleksiyonları tişörtler ve kot pantolonlar da dahil olmak üzere gündelik giyim sevgisine dayanıyordu.
- Denim Geri Dönüşüm Projesi
2017 yılının sonlarında marka, bir kot geri dönüşüm programı başlatmak için Cotton Inc’in Blue Jeans Go Green ile ortaklık kurdu. Program sayesinde müşteriler, markanın tam fiyatlı kot pantolonlarını yüzde 20 indirim karşılığında geri dönüşüm için marka mağazalarına getirdiler. Bağışı takiben, kot geri dönüştürülerek Amerika’daki evler ve sivil düşünceli binalar için yalıtıma dönüştürüldü. Ayrıca bu yeni yalıtım malzemesi çevre açısından güvenli, kimyasal içermez ve kanserojen uyarılar içermez ve aktif küf ve küf önleyiciler içerir.
Gabriela Hearst
Gabriela Hearst, kendi adını taşıyan markasının yanı sıra Chloé’nin yeni kreatif direktörü. Ayrıca ailesinin Uruguay’daki çiftliğini işletiyor.
- Koleksiyondan Ambalaja Sürdürülebilirlik
Gabrela Hearst’ün sonbahar koleksiyonu için; 2021 yılındaki %50 hedefine yakın, %49’u yeniden tasarlanmış malzemeler kullandı. Şu anki hedefi, 2021’in sonu veya 2022’nin başına kadar %100’e geçmek. Marka aynı zamanda çevreye de çok dikkat ediyor.; ayrıca iklim üzerindeki etkisini azaltmak için tedarik zincirinde yenilenebilir enerji kullanıyor. Yün içeren bazı ürünler için, Hearst’ün Uruguay’daki koyun çiftliğinden gelen yünü kullanıyorlar. Hearst, aynı zamanda tüm ambalajlar için Tipa kompostlanabilir biyoplastikleri kullanan ilk marka.
- Hearst, Chloé’deki düşük etkili uygulamasına devam ederek bir öncekinden “dört kat daha sürdürülebilir” yeni bir çizgi yarattı. Chloé, organik ipek ve geri dönüştürülmüş kaşmir tedarik ederken, üretimlerinden sentetik ve diğer yapay malzemeleri de çıkardı.
Nanushka
Esnek vegan deri imzası haline gelen Macar markası Nanushka; 10 yıl önce kurulmuş olmasına rağmen sürdürülebilir modaya olan ilgi arttıkça son birkaç yılda sektörde kendisini buldu diyebiliriz.
Sokak stili guruları tarafından sevilen Nanushka’nın şişme ceketleri ve gömlekleri moda haftalarında bir hit oldu, ancak sürdürülebilirlik bu moda markası için sadece bir terim olmaktan çok daha fazlası. Her koleksiyonda mevcut olan sürdürülebilir seçeneklerin miktarını her sezon istikrarlı bir şekilde artırmayı hedefliyor. Ayrıca Nanushka, koleksiyonlarını üretmek için Macaristan ve Sırbistan’daki yerel fabrikaları kullanıyor ve sürekli olarak satın alınabilen en popüler, zamansız temel parçalarından oluşan sezonsuz bir ürün yelpazesine sahip.
GANNI
Danimarkalı GANNI, kendisini “sürdürülebilir” bir marka olarak tanımlamasa da aktif olarak “daha iyisini” yapmaya çalışıyor. Bununla, İskandinav it-girlleri tarafından sevilen ultra-Instagramlanabilir marka, önümüzdeki üç yıl içinde gerçekleştirmeyi planladığı 44 hedefi açıkladı.
Bu girişimler; CO2 emisyonlarını azaltmaktan, gereksiz plastik kullanımını ortadan kaldırmaya, modada aşırı üretim ve tüketimin ele alınmasına ve daha fazlasına kadar uzanmakta. Aynı zamanda toplumsal cinsiyet eşitliğine, refah modellerine de bağlı ve 2019’da bir giysi kiralama platformu olan GANNI Repeat’i piyasaya sürdü.